امام جواد سلام الله عليه :

إيّاكَ ومُصاحَبَةَ الشِّرّيرِ، فَإِنَّهُ كَالسَّيفِ المَسلولِ يَحسُنُ مَنظَرُهُ ويَقبُحُ أثَرُهُ؛
از همنشينى با شرور بپرهيز؛ چرا كه مانند شمشير آخته، خوشْ منظر و زشتْ اثر است
حكمت نامه جوان ص 217
 
مراسم شرح و قرائت زیارت جامعه کبیره ماه ربیع الثانی
»زمان برگزاری: جمعه 23 آذر 1397 از ساعت 18:30
» محل برگزاری: خیابان پیروزی، خیابان سوم نیروهوایی فرعی 3/36
 


شرح و قرائت زیارت جامعه کبیره ماه محرم چاپ
نوشته شده توسط محمدی  / پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۱۷
مراسم زیارت جامعه کبیره، روز جمعه 16 مهر ماه 1395 از نماز مغرب و عشاء به آدرس خیابان انقلاب ابتدای خیابان شریعتی، کوچه بیرجند برگزار می گردد.
 
دعای روز عرفه چاپ
نوشته شده توسط محمدی  / دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۹
مراسم قرائت دعای پرفیض عرفه، روز دوشنبه 1395/06/22 از ساعت 15:30 در میدان امام حسین علیه السلام برگزار می گردد.
 
شرح و قرائت زیارت جامعه کبیره ماه ذی‌الحجه چاپ
نوشته شده توسط محمدی  / دوشنبه ۰۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۱
مراسم زیارت جامعه کبیره، روز جمعه 19 شهریور ماه 1395 از ساعت 18 به آدرس خیابان ایران (بالاتر از خیابان گوته) بن بست اشراقی برگزار می گردد.
 
به مناسبت 25 شوال؛ سالگرد شهادت حضرت امام صادق علیه السلام چاپ
نوشته شده توسط حاج علیرضا بکایی  / پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۹
هدیة گرانبها

حدیث جالب و تازه ای از امام صادق علیه السلام در کتاب نوشته بود. حدیث این بود : «دوست داشتم تازیانه ای در دست داشتم و با آن، جوانان شیعه را وادار می کردم دین خود را فرا بگیرند.» البته این، مضمون حدیث است، اما محتوای آن همین است که برایتان گفتم.
اینها بخشی از سخنان کسی بود که در سالروز شهادت حضرت امام صادق علیه السلام در جلسه بزرگداشت آن حضرت سخنرانی می کرد. سخنران می گفت :
البته کلمه تازیانه یک استعاره و کلمه سمبلیک است. معنای آن در مکتب ولایت، ضرورت دین شناسی است. «ضرورت» یعنی جوان مسلمان معنا ندارد در شناخت دین خود کوتاهی کند. به عبارت دیگر یک جوان در شرایط امروز جامعه و انقلاب ما، باید همانطور که برای مثلاً درس خود و برای ورزش و تفریح خود، برنامه دارد، حداقل به همین مقدار، برای شناخت دین و مکتب خود، برنامه داشته باشد و خود را موظف کند به این برنامه عمل نماید. «تازیانه» یعنی یک جوان آن قدر باید در قبال دین خود احساس مسئولیت کند که خود را وادار نماید با یک برنامه ریزی عملی و صحیح برای دین شناسی وقت بگذارد و به آن اهتمام ورزد.....
 
شرح و قرائت زیارت جامعه کبیره ماه شوال چاپ
نوشته شده توسط محمدی  / دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۲۷
مراسم زیارت جامعه کبیره، روز جمعه 25 تیر ماه 1395 از ساعت 19 به آدرس خیابان انقلاب، خیابان سعدی، خیابان هدایت(قائدی)، حسینیه صنف آهن فروشان برگزار می گردد.
 
بدرقه ماه مبارک رمضان چاپ
نوشته شده توسط محمدی  / دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۲۰
مراسم احیاء شب جمعه (25 تیر ماه)، از ساعت 2 بامداد با دعای پر فیض کمیل در مسجد امام حسین (علیه السلام) برگزار می گردد.
 
چه کسانی واقعاً «عید» دارند ؟ چاپ
نوشته شده توسط حاج علیرضا بکایی  / دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۰

خوشا به حال تو مهمان حضرت دوست که به عید فطر رسیده ای !

اما آیا می دانی که همه عید فطر ندارند !

عید فطر کسی دارد که ماه رمضان داشته است . لابد می پرسی این سخن یعنی چه ؟

معنای آن روشن است . عید فطر ، به منزله «میوه درخت» است . میوه هیچ گاه بر غیر درخت نمی نشیند . اگر درختی موجود بود ، میوه هم ممکن است داشته باشد . آری ، اگر کسی شجره طیبه میهمانی الهی را در باغ وجود خویش داشت ، قطعاً ثمره شیرین و گوارای آن ، عید فطر را هم خواهد داشت.

پس ، اگر کسی می خواهد از شکوه و فیض عید فطر برخوردار گردد ، باید از همان آغاز ماه میهمانی حضرت میزبان ، با آب بندگی ، عبادت ، روزه ، ذکر ، توبه ، توسل ، دعا ، گریه و رعایت آداب ضیافت الهی ، این درخت را آبیاری کند تا در پایان میهمانی خدا ثمر آن را نیز بچیند و به مراتبی از حقیقت عید فطر دست یابد.

آن که در طول این ماه ، با عبادت و بندگی و توجه به خدای متعال به تدریج به مقام و منزلت اصلی خود یعنی به مقام انسانیت بازگشته و «عود» می کند ، آری چنین کسی است که «عید» خواهد داشت.

و جوانان باز در این عرصه مثل عرصه های دیگر ، گوی سبقت از دیگران ربوده اند . آنان از فطرت خود چندان دور نشده اند تا به سوی آن «عود» کنند و برگردند ؛ و اگر اندکی دور شده باشند با اندک بهره برداری از میهمانی الهی به سرعت می توانند برگردند . پس می توانند بهره وافری از عید داشته باشند همچنان که در استفاده از میهمانی حضرت حق و بهره مندی از معنویت ماه مبارک رمضان دستشان از دیگران پرتر است.

آری ، به راستی که انسان هر بهره ای بخواهد ببرد فقط در جوانی می تواند به تمام و کمال استفاده کند . از این رو ، جوانان جداً باید قدر این سرمایه خود را بدانند . جوانی همچون کلیدی طلایی است که معجزه می کند ، چرا که با آن می توان هر قفلی را گشود . در عید فطر نیز جوانان بیش از همگان می توانند عید داشته باشند ؛ عیدی واقعی و حقیقی.

البته هر کس به هر مقدار به سوی فطرت خویش باز گردد ، عید خواهد داشت . به همین روی ، این نکته را نیز باید متذکر شد : عید کامل ، زمانی در جهان رخ خواهد داد که امام و حجت الهی از پس پرده غیبت خارج شده و دست ولایت خویش بر سر همه انسان ها نهد تا عقل هایشان کامل شود و فطرت هایشان به تمامی شکوفا گردد . در آن زمان همه بشریت واقعاً «عید» خواهند داشت ، زیرا همه به فطرت و عقلانیت خو «عود» کرده اند.

به امید آن روز

 
باید نسلی از مداحان قوی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تربیت کنیم چاپ
نوشته شده توسط حاج علیرضا بکایی  / شنبه ۰۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۸

حاج علیرضا بکایی را برخی با مناجات خوانی، برخی با سخنرانی هایش می شناسند. در زیر گفت و گویی داشته ایم با وی و از مناجات خوانی گرفته تا هیأت داری و مداحی پرسیده ایم. متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

اگر اجازه بدهید کمی سراغ قدیم ترها برویم تا سیر حرکت شما در مناجات خوانی الگویی باشد برای جوانان. چگونه مناجات خوانی را آموزش دیدید و شروع کردید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. ببینید آموزش دعا خوانی دیر بازده است و یا بهتر بگویم با سیستم آموزش رایج متفاوت است. سازو کارش با مداحی متفاوت است . اگر جوانان بخواهند دعا خوان بشوند بهتر است تا حدی از مداحی فاصله بگیرند تا بتوانند راجع به دعا خوانی فکر کنند و در فضای آن قرار گیرند. بنده وقتی در جلسات دعا شرکت می کردم به این فکر که روزی دعا اجرا کنم نبودم. فقط برای بهره گیری معنوی در مجلس دعا حضور می یافتم. سالیان طولانی در مسجد امین الدوله بزرگواری دعا می خواند و ما بهره می بردیم بنابراین دعاخوان بایدا ول خودش حس بگیرد تا بتواند آن را به مخاطب منتقل نماید.

آقای میرهادی؟

بله. الان در جلسات دعا اگر توفیقاتی باشد از اندوخته هایی است که در آن مجالس داشتم و مورد استفاده قرار می گیرد. اما آن موقع نمی رفتم امشب دعایی گوش بدهم و فردا شب جای دیگری دعا بخوانم. الان برای جلسات دعایی که شبهای ماه مبارک رمضان در مسجد امام حسین علیه السلام داریم من باید هر شب ساعاتی مطالعه داشته باشم. زیرا به مدت زمانی که افراد صرف این مجلس نیمه شب می کنند بنده مدیون می شوم، باید مطالعه داشته باشم. این مطالعه با مطالعه برای مداحی متفاوت است و از نوع مطالعاتی است که برای منبر لازم است. سازوکارش متفاوت است، به همین  دلیل ما مناجات خوان کم داریم و خلأ دعاخوانی در جامعه وجود دارد و آقایان مداحان بزرگوار هم اخیرا بدون مقوله وارد دعا خوانی شده اند در حالی که برای دعاخوانی تغییر و آمادگی لازم مورد نیاز است.

آن موقع که امین الدوله می رفتید حاج ماشالله عابدی و حاج منصور ارضی هم آنجا می آمدند؟

بله آنها هم دوره در جلسه دعای مسجد امین الدوله شرکت می کردند ولی بنده آن زمان توفیق آشنایی نزدیک با ایشان را نداشتم.

چه اتفاقی در مناجات خوانی رخ می دهد که با مداحی تفاوت می کند؟

اتفاقاتی که در دعا می افتد خیلی اساسی و زیر بنایی است، دعا ارتباط انسان را با خدا برقرار می کند. دعاخوان کلمات معصوم (علیه السلام) را به مخاطب منتقل می کند، شعر نیست که تراوشات ذهن شاعر باشد، بلکه کلام و ادبیات امام را منتقل می کند. ارتباط پیدا کردن با خدا از طریق کلام معصوم ارتباط خاص و متفاوتی است؛ گاهی کسی که اصلا اهل واجبات نیست می آید و جلسه دعا شرکت می کند و با تغییر جدی در مسیر،مقید به مستحبات می شود و یک انسان کاملا متحول می گردد. این تغییرات در جلساتی که با اصول برگزار شود کاملا محسوس است. چون در دعا انسان  با خداوند در خلوت صحبت می کند. شما در خلوت متوجه می شوید که با خدا چه ارتباطی دارید. انسان اگر وضعیت خودش را بداند در پی جبران خلاءها بر می آید. فرموده اند که در ماه رمضان شیطان در غل و زنجیر است. خدا می گوید حالا بیا وصل شو. و این دعا چون تاثیرش خیلی عمیق و  ماندگار است آداب دارد. اینکه چه وقت دعا بخوانیم؟ چه حاجتی درخواست کنیم؟ عوامل اجابتش چیست؟ موانع اجابت دعا کدام است؟ که الحمدلله در کتب ما موج می زند و این از مواهب خدا به شیعه است زیرا معارفی است که از جانب حضرات معصومین به دست ما رسیده و مذاهب دیگر از آن  محرومند. مثلا دعای ابوحمزه ثمالی اصلا مهندسی شده است. شما با یک ساختاری با خداوند ارتباط برقرار می کنید برای همین است که تغییرات اساسی در انسان ایجاد می کند. در خلوت که این دعا را می خوانی متوجه خلاهای فکری و رفتاری می شوی. دعا انسان را تنظیم می کند. پس دعا  خوان باید خودش اندکی راه را طی کرده باشد تا بتواند کلید این قفل را دست مخاطب بدهد. این مهم با مداحی امکان پذیر نیست و خیلی فاصله دارد. لذا فرهنگ دعا را باید در جوانها تقویت کرد. فرهنگ ارتباط گیری با خدا از طریق دعا و کلام معصوم که خود مصون از خطاست، اگر جوانان با این ادعیه آشنا بشوند داشته هایشان تغییر می کند و مصونیت بیشتری پیدا می کنند. دعا انسان را به همنشینی با خداوند و ائمه معصومین (علیهم السلام) راهنمایی می کند. اگر زندگی خود را بر اساس آموزه های ناب که غالب آن در فرازهای ادعیه ماثوره بیان شده زندگی خود را تنظیم کند مراقبت او  بیشتر می شود و در نتیجه نفس اماره در او ضعیف شده و شیطان از او فاصله می گیرد، و این تنها مسیر رسیدن به « قرب » است.
 
«ابتداقبلی12345678910بعدیانتها»

صفحه 7 از 21
دانلود کتاب ره توشه مناجاتیان حاج علیرضا بکایی